Genialt genbrugskoncept går konkurs. Opfinderen bag tror stadig på branchen

Genialt genbrugskoncept går konkurs. Opfinderen bag tror stadig på branchen
Foto: Karoline Rahbek

Kunderne græd, da Patrick Holbek måtte lukke sin genbrugskæde. Nu kommer han med gode råd til andre secondhand-iværksættere og med en opfordring til politikerne.


Vintagebutikker med kilopriser, loppemarkedsbutikker med hylder til leje, genbrugsbutikker i storcentre. Secondhandmarkedet stormer frem herhjemme, og nye koncepter ser hele tiden dagens lys. Siden 2014 er antallet af genbrugsbutikker i Danmark steget med 50 procent, og ifølge Genbrugsindexet fra 2024 har 81 procent af danskerne besøgt genbrugsbutikker og loppemarkeder det seneste år. Det er rekordmange.

Alligevel må flere af butikkerne dreje nøglen om. For nyligt kom turen til genbrugskæden Kabomanis tre velbesøgte butikker på Amager, Frederiksberg og i Roskilde.

Jeg har holdt særligt øje med netop Kabomani, siden den første butik åbnede på Amagerbrogade i København, fordi konceptet skilte sig ud og tilsyneladende havde knækket koden til nogle af de begrænsninger andre genbrugskoncepter stadig rummer.

It-systemer kommer før hylder
Jeg mødes derfor en solrig eftermiddag med stifteren Patrick Holbek til en snak om, hvad han har lært, og hvad der kunne have hjulpet hans butikker til at overleve. Og ikke mindst, om han stadig har håb for genbrugsbranchen?

Patrick Holbek fortæller, at han er søn af en opfinder, og derfor er vokset op med innovation omkring sig. Så da han kiggede på de nye loppestande, hvor private sælgere lejer en hylde, fik han en ide.

“Jeg synes, de loppesupermarkeder var så uorganiserede. Hvis det her skal blive hverdag, kan man jo ikke gå på loppemarked, hver gang man skal finde en lille ting, man mangler. Alle de her steder er startet med at bygge reolerne. Og så tænkte jeg: Jeg skal lave det modsatte.”

Patrick Holbek byggede derfor i stedet et it-system, der gjorde det let for både sælgere og købere at komme af med og finde brugt tøj. Det udviklede sig til en app, der med tiden fik både medlemsfordele og budfunktioner.

Tøjet kunne kunderne også komme ned og prøve først en stor butik på Amagerbrogade, som senere blev udvidet med afdelinger på Frederiksberg og i Roskilde.

Når sælgerne havde prissat deres tøj og afleveret det i butikkerne, stod personalet klar til at hænge det op sorteret efter farver og kategorier, så det var let for kunderne at orientere sig i det store udvalg af jakker, jeans, kjoler, buksedrager, støvler og smykker. Uden at man direkte skulle forholde sig til sælgeren, som på et loppemarked, eller hvis man mødes over Marketplace.

Men samtidig gav appen mulighed for at prutte om prisen, lidt som på et loppemarked: "Jeg fik bygget den omvendte auktion, hvor køber kunne komme med et bud nede i butikken, hvor sælgeren på forhånd havde indtastet en usynlig mindstepris," forklarer Patrick Holbek.

Konceptet gik strygende de første år, men så kom krigen i Ukraine og senere valget af Trump, som begge påvirkede kundernes købekraft. Og så løb det ikke længere rundt med den dyre husleje på Frederiksberg.

Genbrug er kommet for at blive
TV2 Kosmopol bragte først nyheden, da Kabomani måtte lukke. Her vurderer fremtidsforsker og trendekspert Louise Byg Kongsholm, at den litauiske secondhand-app Vinted må have taget kunder fra de fysiske butikker.

Det mener Patrick Holbek imidlertid ikke: "For mig handler det slet ikke om, at Vinted har overtaget markedet. De har helt sikkert en stor andel. Men det her er jo et gigantisk marked. Vi løste noget af det, som Vinted ikke kan tilbyde. I butikkerne kan du prøve tøjet og lugte til det.”

Faktisk har han stadig stor tiltro til genbrugsmarkedet: "Genbrug er kommet for at blive. Og det er kun et spørgsmål om tid, før salget af brugt overstiger produktionen af nyt. Vi skal nok komme derhen, selvom der kommer den her slags bump på vejen."

Og her er det ifølge iværksætteren oplagt, at politikerne går ind og hjælper den cirkulære omstilling mere på vej, understreger han:

"Man kunne rent politisk beslutte at give de her secondhand-koncepter mere lempelige vilkår, fordi det her bakker vi op om. Fx skattemæssigt eller i forhold til at fjerne brugtvognsmomsen."

Den såkaldte brugtvognsmoms udgør i dag en administrativ byrde, som de færreste secondhand-forhandlere har tid til.

Kunderne stod og græd udenfor butikken på Amager, da den lukkede. Den nåede på få år at blive et lokalt mødested for secondhand-entusiaster. Foto: Karoline Rahbek

Skab magi i et lukket kredsløb
Jeg spørger Patrick Holbek, om han har et godt råd til andre, der går med en genbrugs-iværksætter i maven?

Udover det indlysende med ikke at sætte sig for større udgifter, end skindet kan holde, anbefaler han skabe et lukket kredsløb mellem købere og sælgere:

"Jeg sammenligner det, vi fik skabt, med en biotop. Folk var simpelthen så søde, at de købte af hinanden. Det skabte den her magiske ting, at begge blev glade. Så kig på, hvordan du fremmer det. Og kig dig om efter andre butikker eller koncepter, du kan samarbejde med," siger han.

Den magi, Patrick Holbek taler om, lå også i noget af det, der overraskede ham allermest. Nemlig at Kabomani talte til så stort et aldersspænd.

"Jeg fik skabt et koncept, hvor en 70-årig kvinde kunne sætte en gammel Ivan Grundal- nederdel til salg. Og mens hun står og scanner den næste vare, får hun en besked om, at den allerede er solgt. Og så kan hun se op på kassen, hvor der står en lykkelig 20-årig med hendes skindnederdel fra 80’erne. Da jeg så det, tænkte jeg, det her er magien."

Lige nu fokuserer Patrick Holbek på at udvikle Hornsherred Lokalavis, som han også står bag. Og ifølge iværksætteren, er der faktisk flere ligheder mellem at drive en lokalavis og at opbygge netop det secondhand-koncept, han satte i søen:

"En stor del af genbrugsmarkedet har endnu ikke deres varer eksponeret online, så det vil være oplagt at få flere præsenteret for it-løsninger," slutter han.

Read more