Genbrug buldrer stadig derudaf

Secondhand vokser 2,7 gange hurtigere end resten af det globale tøjmarked, viser årets største rapport om gensalg.
Det er 13. gang, at den amerikanske gensalgsplatform ThredUp tager pulsen på genbrugsmarkedet og forbrugertrends både i USA og globalt. Rapporten indeholder hvert år en masse indsigter og data om, hvilken retning gensalgsmarkedet er på vej hen.
2025 er ingen undtagelse: Endnu engang peger udviklingen i gensalg mod himmelen med en vækst, der er 2,7 gange højere end resten af detailhandlens salg af nyt tøj på verdensplan. Sagt på en anden måde voksede det globale genbrugsmarked for tøj med 15 procent i 2024.
ThredUp forudser, at det globale marked for secondhand-tøj vil nå en værdi på 367 milliarder dollars allerede i 2029.
Aldrig før har så mange købt brugt tøj
Hvert år undersøger ThredUp også de amerikanske forbrugeres adfærd og holdninger til brugt tøj. Og i år viser rapporten, at rekordmange har købt secondhand. Næsten halvdelen af de unge forbrugere siger, at de først kigger efter genbrug, når de køber tøj.
Alle de tal skal stadig ses i forhold til, at modeindustriens overproduktion og salget af nyt tøj ikke er faldet tilsvarende. Den globale tøjproduktion forventes stadig at stige med 63 procent frem mod 2030.
Til gengæld siger halvdelen af de amerikanske forbrugere - og hele 64 procent af de yngre generationer - at de har skåret ned på at købe billigt tøj i dårlig kvalitet, fordi de ikke kan gensælge det. Samtidig svarer 64 procent, at de omvendt er begyndt at fokusere mere på kvalitetstøj, netop fordi det har bedre potentiale for at kunne sælges videre igen.

AI skaber overblik i en uoverskuelig tøjjungle
Over halvdelen af de unge forbrugere svarer i undersøgelsen, at de føler sig overvældet af det enorme udvalg af secondhandmode. Hele 60 procent siger, at hvis de let kunne finde de ting, de leder efter, ville de købe mere brugt.
Den sag er de amerikanske forhandlere tilsyneladende på: 78 procent har investeret i AI, så kunderne fx kan søge efter et bestemt item eller look via billeder i stedet for søgeord.